Uutiskirje 08/2024

20.8.2024

Hyvät Kukkian ystävät,

Kesä alkaa olla kääntymässä syksyyn - miten upeasta kesästä olemmekaan saaneet Kukkialla nauttia! Kukkian suojeluyhdistykselle kesä on ollut varsin aktiivinen. Tässä infokirjeessä kerrotaan yhdistyksen vuosikokouksesta, Suomen järvien ja Kukkian vedenpinnan korkeuksien vaihtelusta, sekä KSY:n ja Aito Suvi ry:n yhteisestä Pirkan Helmen Leader-rahoituksen mahdollistamasta Kukkian kesä 2024 -hankkeesta.

Kukkian suojeluyhdistyksen vuosikokous

Kukkian suojeluyhdistys ry:n vuosikokous pidettiin Mikkolan navetan luentosalissa 13.7. Kokouksessa oli läsnä 19 yhdistyksen jäsentä. Hallituksen jäseninä valittiin jatkamaan Eija Gaily, Marja Halme, Risto Kuusela, Terttu Salmela ja Marjo Taajamaa. Miika Utoslahti ei omasta pyynnöstään ollut enää ehdolla hallitukseen. Suuret kiitokset Miikalle tärkeästä panoksesta yhdistyksen hyväksi menneiden vuosien aikana! Kokouksen pöytäkirja, kokouksessa hyväksytty strategia, toimintasuunnitelma ja muut kokousasiakirjat ovat luettavissa täältä: https://www.kukkiansuojeluyhdistys.fi/tiedostot/vuosikokous2024/

Suomen järvien ja Kukkian vedenpinnankorkeudet

Ennen varsinaista vuosikokousta  kuultiin MMT, limnologi Seppo Rekolaisen esitys Suomen järvien vedenkorkeuksista (ks. edellinen linkki), ja käytiin yhdistyksen pj:n Eija Gailyn alustama keskustelu Kukkianvirran tilanteesta. Arkistotietojen perusteella Kukkianvirta perattiin tukinuittoa varten 1940-luvun lopussa. Ennallistamissuunnitelma tehtiin v. 1994 uittosäännön tultua kumotuksi v. 1992. Työ toteutettiin 1994-1995. Tavoitteen mukaisesti veneväylä säilyi, mutta toista tavoitetta, järvitaimenen lisääntymistä Kukkianvirrassa, ei saavutettu. Ranta-asukkaat ovat pitkään tuoneet esille huolensa loppukesän matalista vedenkorkeuksista, ja viimeisen 20 vuoden aikana onkin tehty useita aloitteita virran täydennyskunnostuksesta. On toivottu 60 cm aiottua syvemmäksi kaivetun veneväylän madaltamista 1994 tehdyn suunnitelman mukaiseen yhteen metriin. Hankkeet ovat toistetusti päätyneet siihen, että toimenpiteet vaatisivat vesilain mukaista lupaa (kuten viimeksi heinäkuussa 2023 Pirkanmaan ELY-keskuksenlausunnossa todettiin).  KVVY:n asiantuntijan tekemän alustavan selvityksen perusteella Kukkian vedenkorkeuden vaihtelu ei ole merkitsevästi muuttunut, kun verrataan mittauksia (lähde: vesi.fi) 23 vuotta ennen ja jälkeen Kukkianvirran kunnostuksen. Analyysissä on otettu sadanta huomioon, mutta odotamme vielä uutta raporttia, jossa myös lämpötilojen vaihtelu on huomioitu, ja palaamme asiaan.

Kukkian kesä 2024 hanke, Suvi-seminaari ja kesäkiertue

Suojeluyhdistyksen ja Aito Suvi ry:n yhdessä 15.6.2024 järjestämän Suvi-seminaarin esitykset ovat nähtävinä sivuillamme  https://www.kukkiansuojeluyhdistys.fi/tiedostot/suviseminaari-2024/

Seminaarin lisäksi yhdistyksillä oli yhteinen vesiensuojelua esittelevä kesäkiertue, johon sisältyi yhteensä 11 tilaisuutta Kukkian kylissä ja Vihavuodessa. Vesiemme suojelu ja yhdistysten toiminta herätti runsaasti mielenkiintoa ja keskustelua, ja uusia jäseniä saatiin mukaan.

Muuta ajankohtaista Kukkian suojeluyhdistyksen toiminnasta

Kukkian suojeluyhdistys on liittynyt kesän aikana perustetun, Rautajärven Seudun Kylät Oy:n hallinnoiman Kukkian Luontokeskuksen yhteistyökumppaniksi. Luontokeskus aloitti toimintansa tänä kesänä järjestämällä heinäkuussa Rautajärvellä Monimuotoisuus-näyttelyn. Muuta toimintaa käynnistellään tulevan syksyn aikana.

Yhdistykselle on perustettu Facebook-sivut

Sivujen ylläpitämiseen ja sisällön lisäämiseen toivomme jäsenistöltä tukea. Jos sinulla on aikaa tulla avuksi, ole yhteydessä sähköpostimme kautta info@kukkiansuojeluyhdistys.fi.

Tulevaa toimintaa

Kesät ovat Kukkian suojeluyhdistyksen kannalta aktiivisimpia aikoja, ja kesän 2025 tapahtumien suunnittelu on alkamassa jo syksyllä. Kuulemme mielellämme jäsenistön toiveita! Ota yhteyttä sähköpostimme tai hallituksen jäsenten kautta, jos sinulla on toimintaideoita tai haluat ehdottaa vaikkapa talkoiden järjestämistä.